Przejdź do treści Przejdź do nawigacji

YAMANTAKA // SONIC TITAN

W Yamantaka // Sonic Titan zawiera się cały odrębny świat. Są progresywnym kolektywem Noh-Wave’owym, czarno-białą (a czasem czerwoną) trupą teatralną, operowym kultem zniewalającym naszą psychikę i prorokami nadchodzącej nieubłaganie zagłady ludzkości. Ale przede wszystkim są potężnym rockowym zespołem, a ich właśnie wydany trzeci album DIRT, jest najcięższym w ich historii.

Od powstania zespołu w 2010 roku Yamantaka jest wyjątkowo amorficzną bestią, ale nawet w tej perspektywie DIRT jest najbardziej znaczącą ewolucją grupy od lat. W tym momencie cały zespół mieszka w Toronto, gdzie dołączyła do niego nowa wokalistka Joanna Delos Reyes, a także gitarzysta Hiroki Tanaka i basista Brandon Lim, którzy współbrzmiąc z potężną perkusją lidera / artysty Alaska B i artystką piosenkarką / aktorką Ange Loft oraz keyboardzistą Brendanem Swansonem, zmieniają grupę w rozpędzony silnik dźwięku. Na żywo zespół może być rozlazły i teatralny lub zwięzły i instynktowny, wypełniając scenę hałasem, melodią i kakofonią.

DIRT to pierwszy album zespołu od wydanego w 2013 roku UZU, kolejny z rzędu który znalazł się na szerokiej liście nominowanych do nagrody Polaris Prize jako jeden z najlepszych kanadyjskich albumów roku. Ale przerwa między albumami nie była zawieszeniem działalności zespołu. Zamiast tego grupa skupiła się na nagraniach w studiu, komponując instrumentalną ścieżkę do gry wideo Severed (Drink Box Studios), wspólnie z członkami Pantayo, kanadyjsko-Filipińskiej grupy grającej na gongach. Odkryli nowe elementy wyostrzające ich brzmienie, które łączy wpływy Azjatyckiej diaspory i inspiracje tradycją rdzennych mieszkańców Ameryki.

Album został pomyślany jako ścieżka dźwiękowa do niepublikowanego filmu Anime z 1987 roku, opartego na motywach Haudenosaunee i Buddyzmu. Podobnie jak UZU, ma miejsce obecnie na planecie Pureland, która 10 000 temu została cała zalana wodą. Ludzie którzy ocaleli żyją w bąbelkowych kopułach unoszących się na orbicie. Drużyna ochotników schodzi do zatopionego wraku tego co było ich światem, aby otrzymać ostatnią próbkę nie skażonej gleby.

Nigdy nie porzucając swojego zuchwałego podejścia, zespół brnie dalej w szaleństwo i odnajduje w nim objawienie, łącząc historię stworzenia Kanien’kehá:ka i buddyjskie wskazania z klasycznymi motywami science-fiction, aby pokazać, jak ludzkość nadal ulega najgorszym impulsom: szaleństwu, pysze i chciwości. Z sarkastycznym westchnieniem, DIRT konfrontuje nas z kłamstwami które lubimy sami sobie powtarzać i zadaje pytanie o znaczenie dążenia do naszych ideałów, jeśli i tak wszyscy umrzemy.

Jeśli chodzi o narrację to jest to najbardziej ambitny projekt, jaki kiedykolwiek zrobili. Z drugiej strony muzycznie usprawnili swoje brzmienie, sięgając zarówno po ciężkie, jak i popowe wpływy, takie jak Judas Priest, Killing Joke i Jordan Knight i przekładając je na własną, niepowtarzalną estetykę. Ich koncert wciąż jest zmysłowo przeładowany makijażem i wymyślnymi strojami, i mieści się gdzieś pomiędzy Boredoms a Kiss, ale nacisk położony jest na dźwięk – w najpełniejszej, najbardziej zabójczej wersji, którą zdarzyło im się nagrać. Ich koncepcja jest ambitna, ale nie są eksperymentem myślowym. Są potężną siłą.

Podobnie jak w przypadku podejścia Sun Ra do Afrofuturyzmu, zespół nie chce się dać zaszufladkować w ramy jednej idei, jednego brzmienia czy perspektywy kulturowej. Zamiast tego nieustannie niszczą swoje punkty odniesienia, tworząc coś zupełnie nowego. Niezależnie od tego, w którą stronę się udają, to co robią może pochodzić tylko od Yamantaka // Sonic Titan.

Biografia: Richard Trapunski, 2017

EN:
There’s a whole world contained within Yamantaka // Sonic Titan. They’re a Noh‐Wave prog collective, a Black‐and‐white (and sometimes red) theatre company, an operatic psych cult, and the speculative prophets
of humanity’s impending doom. Above it all, though, they’re a thunderous rock band, and on their third album, DIRT, they’re the heaviest they’ve
ever been.

Though they’ve been an amorphous beast since they formed in 2010, DIRT follows the group’s most significant evolution in years. Now totally Toronto-based, they’ve added new singer Joanna Delos Reyes, guitarist Hiroki Tanaka and bassist Brandon Lim, who, along with the towering drums of leader/artist Alaska B, singer/theatre artist Ange Loft and keyboardist Brendan Swanson, turn the group into a driving engine of sound. Live, the band can be sprawling and theatrical or concise and visceral, filling the stage with noise, melody and cacophony.

DIRT is the band’s first album since 2013’s UZU, their second straight to be shortlisted for the Polaris Prize as one of the best Canadian albums of the year. But the gap between albums hasn’t been a hiatus. Instead, the group hunkered down in the studio composing the mostly‐instrumental score to the Drink Box Studios video game Severed, along with members of the Canadian‐Filipina gong group Pantayo. They emerged with new elements to heighten and distort into their already far-reaching sound, which combines and tornadoes Asian diasporic and Indigenous influences and perspectives.

The album was conceived as the soundtrack for an unreleased Haudenosaunee and Buddhist themed Anime produced in 1987. Like UZU, it takes place on the planet Pureland, now 10,000 years after the planet has flooded. The surviving people live within bubble domes floating in orbit. A team of mercenaries descends into the drowned wreckage of the world to receive the last sample of uncorrupted soil.

Never abandoning their irreverent edge, the band pushes further into madness and finds clarity in it, combining Kanien’kehá:ka creation story and Buddhist principles with classic sci-fi themes to show how humanity continues to succumb to its worst impulses: madness, hubris and greed. With a sarcastic sigh that crosses political spectrums, DIRT confronts the lies that we tell ourselves and each other and asks what it means to push forward for an ideal just to die anyway.

Narratively, it’s the most ambitious project they’ve ever done. Musically, though, they’ve streamlined their sound, digging into both heavy and poppy influences like Judas Priest, Killing Joke, and Jordan Knight and translating them into their own unmistakable aesthetic. The live show is still a sensory overload of makeup and costumes that falls somewhere between Boredoms and Kiss, but the focus now is on their sound ‐ the fullest, most killer version they’ve put on record yet. They think big, but they’re not a thought experiment. They’re a force.

Similar to Sun Ra’s take on Afrofuturism, the band resist being pigeonholed into any one idea, sound or cultural perspective. Instead, they burst their references apart, creating something entirely new. No matter what direction they go in, it can only come from Yamantaka // Sonic Titan.

Bio By Richard Trapunski, 2017

http://ytstlabs.com/